Βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου: Δεν αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης η αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού Νυμφαίας-Αγνοεί τα προβλήματα και τα Υπουργεία αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να λάβουν μέτρα

 


Απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Χαρίτου

 

v   Δεν αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης η αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού Νυμφαίας   

v   Αγνοεί τα προβλήματα του σταθμού και τα Υπουργεία αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να λάβουν μέτρα

 

Με την αριθμ. 7670/30-6-2021 ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Χαρίτου ζήτησε από τα συναρμόδια Υπουργεία να γνωστοποιήσουν τα μέτρα που προτίθενται να λάβουν, ώστε να ολοκληρωθεί η λειτουργία του συνοριακού σταθμού της Νυμφαίας με την διέλευση λεωφορείων και φορτηγών μεγαλύτερων των 3,5 τόνων, με την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών για το παραεμπόριο κ.α., αλλά και με την δημιουργία των αναγκαίων κτιριακών υποδομών, ώστε να καταστεί σύγχρονη και λειτουργική η σημαντική αυτή πύλη εισόδου για όλη την χώρα.

Αντί απάντησης σε ένα τόσο σημαντικό θέμα, που συμβάλει στην αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματος της περιοχής μας, της διασυνοριακότητας, και κατ’  επέκταση στην ανάπτυξη της περιοχής, τα Υπουργεία  επιβεβαίωσαν  πως αγνοούν πλήρως τα προβλήματα του συνοριακού σταθμού και ότι δεν είναι στις προτεραιότητές τους η αντιμετώπισή τους. 

Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν έχει απαντήσει μέχρι σήμερα για θέματα που αφορούν στην αρμοδιότητά του, όπως η αναγκαιότητα ενίσχυσης της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ροδόπης.

Ενώ τα Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών δήλωσαν στις απαντήσεις τους αναρμόδια και παρέπεμψαν το θέμα σε άλλα Υπουργεία.  

Ενώ και το Υπουργείο Εξωτερικών, στο κύριο ζήτημα που θέσαμε - γιατί εξακολουθεί σήμερα ο συνοριακός σταθμός να λειτουργεί με την προσωρινή εξάμηνης διάρκειας ρηματική διακοίνωση του 2013 ανάμεσα στις δυο χώρες - μας έκανε γνωστό ότι όλες οι ενέργειες από Ελληνικής πλευράς εξαντλήθηκαν στην αλληλογραφία που είχε η πρεσβεία μας στην Σόφια με την γείτονα χώρα! Επίσης αναφέρθηκε σε συνομιλίες σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο, που δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα, ενώ δεν έκανε καμία αναφορά στις πρωτοβουλίες που πρόκειται να αναλάβει στην συνέχεια η ελληνική πλευρά  για την προώθηση των αιτημάτων μας.

Δυστυχώς επιβεβαιώνεται ότι δεν είναι στις προτεραιότητες της Ελληνικής Κυβέρνησης η αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού της Νυμφαίας ως βασική πύλη εισόδου της χώρας. Και ότι οι δεσμεύσεις που ανέλαβε ο πρωθυπουργός στην σύσκεψη με τους παραγωγικούς φορείς της Κομοτηνής τον Φεβρουάριο του 2020 ήταν κούφια λόγια.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

Εξωτερικών

Προστασίας του Πολίτη

Οικονομικών

Υποδομών και Μεταφορών

 

ΘΕΜΑ: Αναβάθμιση και ανάπτυξη του συνοριακού σταθμού Νυμφαίας ώστε να καταστεί βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας

 

Η διασυνοριακότητα είναι το πιο ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής μετά το άνοιγμα των συνόρων προς την ευρύτερη βαλκανική, ιδιαίτερα μετά την σταδιακή ένταξη στις ευρωπαϊκές δομές των βόρειων γειτόνων μας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Η εξωγενής αυτή δυναμική μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής αν αξιοποιηθεί ουσιαστικά ο μεθοριακός σταθμός (Μ/Σ) της Νυμφαίας -Μακάζα.

Οι υποτυπώδεις υποδομές και εγκαταστάσεις με τις οποίες ξεκίνησε η λειτουργία του Μ/Σ μέσα στο Βουλγαρικό έδαφος λόγω ανάγλυφου το 2013, η μη υλοποίηση από βουλγαρικής πλευράς όσων είχαν συμφωνηθεί για την ολοκλήρωση των αναγκαίων υποδομών, δεν εμπόδισαν αυτήν την πύλη εισόδου να δείξει τις τεράστιες δυνατότητες που έχει όχι μόνο για την περιοχή αλλά συνολικότερα για την χώρα μας.

Η διαρκώς αυξανόμενη δυναμική της φαίνεται από τον μεγάλο αριθμό διέλευσης οχημάτων με προορισμό κάθε περιοχή της ελληνικής επικράτειας και από τα εκατομμύρια των εισερχομένων επισκεπτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2017 εισήλθαν από τον συνοριακό σταθμό στην Ροδόπη 1.460.528 μη κάτοικοι, το 2018 εισήλθαν 1.672.719, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2019 καταγράφηκε ρεκόρ αφίξεων, ανεβάζοντας τον σταθμό στην δεύτερη θέση πανελλαδικά, πίσω μόλις από τους Ευζώνους, και μπροστά από όλες τις άλλες γνωστές εισόδους στην Ελλάδα που την ίδια περίοδο κατέγραφαν μειώσεις από 2% έως σχεδόν και 40%.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από την έναρξη λειτουργίας του σταθμού το 2013 οι δυνατότητες για ώθηση στη βιομηχανική ανάπτυξη λόγω πρόσβασης σε φθηνές πρώτες ύλες, η τουριστική ανάπτυξη αλλά και η ενίσχυση των μορφωτικών επιστημονικών, πολιτιστικών, αθλητικών ανταλλαγών, παρέμειναν αναξιοποίητες, αφού ο σταθμός λειτουργεί ακόμη με βάση την προσωρινή ρηματική διακοίνωση, που θα είχε εξάμηνη δοκιμαστική διάρκεια και που επιτρέπει τη διέλευση φορτηγών έως 3,5 τόνων και επιβατικών οχημάτων που μεταφέρουν έως 9 επιβάτες. Εξάμηνη δοκιμαστική περίοδος που ετέθη για να ελεγχθεί η φέρουσα ικανότητα του οδικού δικτύου και κυρίως η λειτουργία των σηράγγων στην ελληνική πλευρά.

Βάσει των συμφωνηθέντων η Βουλγαρία θα έπρεπε να έχει κατασκευάσει γεφυροπλάστιγγα η οποία θα επέτρεπε τον έλεγχο του βάρους των μεγάλων φορτηγών οχημάτων καθώς και περιορισμένα έργα διαπλάτυνσης, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προβεί σε καμία ενέργεια.

Είναι επίσης γνωστό ότι ανάμεσα σε χώρες της ΕΕ, όταν μία εκ των δύο δεν έχει υπογράψει την συνθήκη Schenghen, οι μόνοι έλεγχοι που πραγματοποιούνται στους μεθοριακούς σταθμούς είναι αυτοί της ταυτοπροσωπίας, της νομιμότητας των ταξιδιωτικών εγγράφων, των θεωρήσεων (VISAS) και της ύπαρξης διεθνών ενταλμάτων σύλληψης, δηλαδή καθαρά αστυνομικοί έλεγχοι. Ενώ κάθε είδους ελέγχους (τελωνειακούς, παραεμπορίου, λαθρεμπορίου, τεχνικούς, υγειονομικούς, κτηνιατρικούς κ.ο.κ.) μπορεί να πραγματοποιεί κάθε χώρα μέσα στην δική της επικράτεια, αμέσως μετά την είσοδο στη χώρα. Άλλωστε τα θέματα αυτά έχουν ρυθμιστεί με τον Ν.4725/18-9-2020, με τον οποίο κυρώθηκαν παλαιότερες ελληνο-βουλγαρικές συμφωνίες για κοινό έλεγχο στη συνοριακή δίοδο Νυμφαίας-Μακάζα. Όμως η μη ολοκλήρωση των υποδομών στο Μ/Σ από βουλγαρικής πλευράς και οι ελλείψεις σε αστυνομικό προσωπικό και σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας από ελληνικής είχαν ως αποτέλεσμα να εμφανιστούν νέα προβλήματα, όπως ουρές πολλών χιλιομέτρων με εκατοντάδες αυτοκίνητα και ταλαιπωρία χιλιάδων επισκεπτών τόσο κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα όσο και κατά την έξοδό τους. Επίσης η πρόσφατη πανδημία ανέδειξε ακόμα πιο έντονα όλα τα προβλήματα, την ανυπαρξία υποδομών μέσα στην ελληνική επικράτεια αφού οι αναγκαίοι υγειονομικοί έλεγχοι για την είσοδο στη χώρα διεξάγονται με βραδύτητα και σε πρόχειρες υποδομές, κατασκευασμένες την τελευταία στιγμή.

Η συνεχής ολιγωρία της γειτονικής χώρας να υλοποιήσει τις συμβατικές υποχρεώσεις της έχουν ως αποτέλεσμα να διαιωνίζονται τα προβλήματα. Ακόμη και η διέλευση των λεωφορείων από το σημείο, που σύμφωνα με την Εγνατία Οδό ΑΕ δεν υπάρχει λόγος να απαγορεύεται, εξακολουθεί να μην επιτρέπεται.

Είναι προφανές ότι η βουλγαρική πλευρά - για τους δικούς της λόγους- δίνει μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη των άλλων κάθετων αξόνων σύνδεσης με την χώρα μας. Και ενώ από την πλευρά μας σωστά ανταποκρινόμαστε με βάση τα συμφωνηθέντα θα έπρεπε να επιζητούμε να υπάρχει ανάλογη ανταπόκριση και από την πλευρά της γείτονας. Δηλαδή να προβεί σε κάθε ενέργεια προκειμένου να λειτουργήσει άμεσα και πλήρως ο μεθοριακός σταθμός Νυμφαία - Μακάζα για κάθε είδους όχημα ή σε κάθε περίπτωση για την διέλευση λεωφορείων και φορτηγών έως 10 τόνους. Ενώ και παρά την δέσμευση που ανέλαβε έναντι των φορέων της περιοχής ο πρωθυπουργός ότι θα θέσει στον Βούλγαρο ομόλογό του το ζήτημα στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στη Αλεξανδρούπολη στις 26-2-2020 δεν σημειώθηκε καμία πρόοδος.

Αυτή η πραγματικότητα θέτει εκ νέου την ανάγκη να επανεξεταστεί ο τρόπος θεώρησης αυτής της πύλης εισόδου στη χώρα και κυρίως να εξεταστεί η δημιουργία ενός σταθμού ελέγχου, εντός της ελληνικής επικράτειας, όπου θα μπορούν να πραγματοποιούνται κάθε είδους έλεγχοι όταν και εφόσον κρίνεται αυτό αναγκαίο.

Επειδή η διασυνοριακότητα αποτελεί το ισχυρότερο συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής και συνδέεται με την συνεχή και απρόσκοπτη λειτουργία του μεθοριακού σταθμού Νυμφαίας.

Επειδήο μεθοριακός σταθμός Νυμφαίας εξυπηρετεί το 80% των κατοίκων της Βουλγαρίας, μεγάλο ποσοστό της Ρουμανίας και πρωτίστως της πρωτεύουσας του Βουκουρεστίου που απέχει μόλις 440 χιλιόμετρα.

Επειδήοι δυνατότητες του σταθμού έχουν ήδη φανεί και μπορούν να δώσουν σημαντική αναπτυξιακή ώθηση συνολικά στην χώρα και βέβαια στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.

Επειδή ο σταθμός εξακολουθεί να λειτουργεί με βάση την αρχική ρηματική διακοίνωση των δύο χωρών, εξάμηνης ισχύος, ενώ οι ενέργειες που έγιναν για την αναβάθμισή του δεν ήταν αρκετές για να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες και οι δυνατότητες στις οποίες προσβλέπει η χώρα μας.

Επειδήη είσοδος και η έξοδος από την χώρα προϋποθέτει την ύπαρξη υποδομών καθώς και την άρση των απαγορεύσεων διέλευσης, πράγμα που έχει επανειλημμένα τεθεί στην Βουλγαρική πλευρά.

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:

1.Τι μέτρα θα λάβετε για την αναβάθμιση της λειτουργίας του σταθμού Νυμφαίας ως βασική πύλη εισόδου-εξόδου της χώρας;

2.Τι μέτρα θα λάβετε για το άνοιγμα σε πρώτη φάση στη διέλευση λεωφορείων;

3.Θα προχωρήσετε στην κατασκευή κτιριακών υποδομών μέσα σε ελληνικό έδαφος που θα επιτρέπουν την διενέργεια ελέγχων;

4. Θα ενισχύσετε με προσωπικό την Αστυνομική Διεύθυνση Ροδόπης και τους άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαρίτου Δημήτρης

Παππάς Νικόλαος

Σπίρτζης Χρήστος

Αλεξιάδης Τρύφων

Γιαννούλης Χρήστος

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Καρασαρλίδου Ευφροσύνη

Καφαντάρη Χαρά

Μάλαμα Κυριακή

Μωραϊτης Αθανάσιος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Πούλου Παναγιού

Ραγκούσης Ιωάννης

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το Thraki OnLine ενθαρρύνει τον δημόσιο διάλογο για όλα τα ζητήματα επικαιρότητας, παρακαλούμε σχολιάζετε με σύνεση!